דוגמא לתכנית עסקית ומחקר שוק עבור אתר לקנייה חברתית
סיכום ביניים: כרגע ישנם כ 1500 חיפושים ישירים של קנייה / רכישה חברתית / קבוצתית. עד סוף 2011 הערכה כי מספר זה יגיע ל 30k חיפושים ישירים על פי תוצאות זנב ארוך. זוהתה מגמה של מתעניינים ברכישה קבוצתית בעיקר בנושאים הבאים: מחשבים ניידים, ספא, מסעדות. (ראה גם תוכנית שיווקית)
בשלב זה נחקור את פעילות של כל המתחרים בשוק – לרבות:
תכנית עבודה – חקר מתחרים:
שיטות עבודה:
- הכנת רשימת אתרים מחולקים לפי יתרון שיווקי יחסי (בידול קונספטואלי ויתרון יחסי)
- הרשמה לאתרים באמצעות חשבון דוא"ל בדוי
- על המתחרים להיות מחולקים לקבוצות בידול על מנת למפות את התחרות בשוק.
- דרכי השיווק שלהם תוך התייחסות למחקר טראפיק.
- פעילות אורגאנית
- פעילות ממומנת
- פעילות ויראלית
- אחר
ממצאי מחקר מתחרים בשוק המקומי (ישראל):
כל החברות מתחלקות לשניים: חברות אשר מציגות ומוכרות דיל יומי וחברות אשר מציגות את כל החברות אשר מוכרות דיל יומי. במקרה הראשון פירמה עובדת על אחוזי רווח עבור שירותיי פלטפורמה שיווקית דרך האינטרנט כעמלת תיווך בין הקונה למוכר. במקרה השני פירמה מרוויחה בשיטת PPC (PAY PER CLICK) או (PPS) PAY PER SALE אשר הביא הקליק.
- החברה היחידה אשר מפעילה תכנית שותפים הינה BIGDEAL.CO.IL
- שיטת שיווק עיקרית של כל החברות מכילה 2 מודלים עסקיים:
- דיוור באמצעות דוא"ל
- SEM – העלאת קמפיין ADWORDS
- אמצעי קד"מ אשר נצפו באתרים מובילים
- סרטון PROMO (פלאש ווידאו). ראה גרופר – משולב (פלאש ווידאו)
- תצוגת וידאו של מוצר בדף העסקה
- הפניה למכירה אופליין
- מנגנוני UI לקד"מ אשר נצפו באתרים מובילים
- הרשמה לקבוצת דיוור ישירות עם העלאת האתר
- חלוקה לפי אזורים גיאוגרפיים
- רשימת יתרונות יחסיים קיימים לפי סדר העדפות יורד
- UI – מתן אזור אישי לגולש
- תצוגת קטלוג לפי תחומים עבור אתרים אחרים
- מתן תוכנית שותפים למשווקים
- הפעלת מנגנון טוקבק ים בדפי האובייקטים (עסקאות)
- הצעת מייל מרוכז לכל העסקאות באותו יום
הזדמנויות עסקיות אפשריות אשר נצפו עד כה:
- קונספט שיווקי: תצוגת כל העסקאות הרלוונטיות עבור הגולש עם שילוב חיפוש חכם של העסקה מבלי לצאת מהאתר בפועל.
- שימוש ביתרונות יחסיים של כל המתחרים כ – (ONE STOP SHOP SOLUTION)
- קטלוג עסקאות לפי רמות הבאות >> תחום פעילות ראשי >> קטגוריה >> אזור פעילות ותצוגתם בעזרת טופס חיפוש חכם (ראה סטייל JOBCITY).
- קיימת פרצה רצינית בקידום אורגאני כרגע בשוק מסיבות הבאות:
- מבנה של כל האתרים אינו בנוי נכון
- אתרים אינם מקודמים אורגאנית למרות פוטנציאל אדיר של שיטת שיווק זו באינטרנט
- לא הבחנתי באמצעי שיווק דרך באז (טוקבקים ופורומים)
- קיימת פרצה בקידום ויראלי
- כרגע אתרים אינם מקודמים ויראלי (SMM)
- קיימת נטייה לשווק את האתר באופן ויראלי
הצעות לשיווק ושיטת עשיית עסקים:
- איחוד הקונספטים קיימים בשיווק יחדיו והצגת יתרון יחסי יצריך:
- הרצת מספר עסקאות רב ככל הניתן צריך לרוץ בפועל
- כל עסקה הינה קמפיין אשר ירוץ לפי תקופה מחולקת לפי מנות מכירה (נניח 100 מוצרים)
- חסרון יש צורך לסגור מספר רב של לקוחות בפועל על מנת להפעיל את הטופס החכם.
- שיטת שיווק מוצעת: התחזות לתוכנית שותפים. להתקשר לכל אחד מהמתחרים ולהציע להם לשווק אותם תמורת רווחים של 50% מעסקאות אשר אנו מביאים להם.
- פילוח שוק ומשלוח מיילים ממוקדי מטרה. כל לקוח אשר נרשם במנגנון דיוור מסמן את העסקאות הרצויות עבורו.
יתרונות הגישה השיווקית:
- יתרון כלכלי – מקסום רווחים. (סבירות ששני עסקאות אשר ירוצו בו זמנית יביאו פי 2 רווחים מעסקה אחת).
- יתרון שיווקי (BTC) – פניה ממוקדת והגדלת יחסי המרה מדיוור ממוקד
- יתרון שיווקי – מתן אפשרות בחירת העסקה הרצויה לגולשים
- יתרון עסקי – (BTB) הסבירות שהמתחרים יסכימו הינה גבוהה במיוחד. שיטת אפיליאטינג. (מדובר על עסקת TAKE IT OR LIVE IT).
מודל ניתוח SWOT
- חזקות
- קד"מ + שיווק:
- שילוב בין תצוגת עסקאות מרובות בו זמנית ללא צורך לצאת מהאתר. איגוד כל העסקאות האטרקטיביות בארץ תחת כיפה אחת.
- אפשרות מעקב גולשים אחרי העסקאות מועדפות ופוטנציאליות. (מחקר התנהגות צרכנים).
- מיקוד שונה ממתחרים. "במקום עסקה יומית" עסקה מועדפת אשר רצה כקמפיין מתקופה לתקופה.
- הפעלת תכנית שותפים לאתר ובאז ויראלי טבעי. (NICE TO HAVE)
- מוצר:
- קטלוג עסקאות במערכת ומתן אפשרות לגולשים בחור עסקה רלוונטית
- אזור אישי של לקוח באתר. חיזוק נאמנות הלקוח משימוש באתר.
- דיוור ממוקד ללקוח אשר מתעניין בעסקאות מקטגוריה / קטגוריות ספציפיות וגידול ביחסי המרה מטראפיק של דוא"ל.
- אופטימיזציה נכונה לאתר. כל דף עסקה הינו אובייקט תוכן מקוטלג באתר עם כתובת URL שונה אשר מקודם עבור ביטויי זנב ארוך. דוגמא: "קנייה חברתית לספא בצפון".
- הפעלת מנגנון טוקבקים (התכתבות בין מציע לניצע) בדפי האובייקטים יתנו לאתר עוצמה ובאז ויראלי (עסקאות)
- יכולת הרשמה עצמית של העסקים.
- שילוב אלמנטים של וידאו בדפי עסקאות
- מיקום (אינטראקציה עם הגולשים):
- אינטראקציה שיווקית עם הגולשים הפוטנציאליים תיעשה בנוסף לפעילות של המתחרים בשלב זה במיקומים נוספים ברשת:
- מנועי חיפוש אורגאניים (גוגל)
- אתרים סוציאליים (פייסבוק + טוויטר(
- פורומים ובלוגים
- קהל מטרה:
- שיווק ממוקד לקהל מטרה על פי העדפותיו האישיות
- חולשות
- קד"מ + שיווק:
- יש להתחיל ממסה קריטית של עסקאות על מנת להתחיל להריץ את המיזם. (הערכת מינימום היא שדף חיפוש יהיה מלא בעסקאות מומלצות – בהתאם לעיצוב).
- צורך בסגירת עסקאות רבות ככל הניתן לטווחי זמן ארוכים על מנת להציג נפח עסקאות באתר.
- עלויות שיווק התחלתיים גבוהים יחסית למתחרים.
- מוצר:
- צורך בתחזוקה שוטפת של האתר (ללא העלאה עצמית של קמפיינים ע"י העסקים). (העלאת קמפיינים חדשים למערכת)
- סבירות לעלות פיתוח גבוהה יותר.
- מחיר
- מיקום
- קהל מטרה
- הזדמנויות
- קד"מ + שיווק:
- יכולת לשווק את האתר דרך מתחרים (Retainer) במקביל לשיווק ללקוחות סופיים ( End Client).
- התמקדות שיווקית של המתחרים הינה בשתי מישורים: מישור ראשון הינו במה לריכוז עסקים אשר מציגים עסקאות יומיות. מישור שני הינו ביצוע עסקאות יומיות בפועל. אין עסק אחד אשר שילב בצורה נכונה את שתי היתרונות של כל אחד מהשיטות.
- קיימת כרגע פרצה בשיווק אורגאני. האתרים של המתחרים לא בנויים נכון אורגאנית, כרגע לא נצפו אתרים הפועלים בשיטת אסטרטגיה של קידום אורגאני. קידום האתר בשתי השיטה זו במקביל לשיטות אחרות יעניק לנו יתרון יחסי רב.
- כניסה של גרופון לארץ תוך חודש ימים תעלה את מודעות הגולשים בענף זה.
- יכולת לעשות באז ויראלי ע"י חלוקת רווחים (תכנית שותפים) למשווקים וגולשים אשר מביאים את חבריהם לרכוש דרך האתר. (אחוז מרווחי העסקה).
- איומים
- קד"מ + שיווק:
- כניסה של גרופון לארץ תוך חודש ימים תמשוך את הטראפיק של רכישה חברתית אליהם.
- מספר מתחרים הולך וגדל.
- מוצר:
- ייתכן וחברות יצאו עם מוצר דומה לפנינו ובמקביל לשיווק שלנו. (בקונספט של "קניון לקנייה חברתית ברשת").